Foodwill: Ο κόσμος της σύγχρονης συσκευασίας τροφίμου στην Ελλάδα

Όταν σκέφτομαι μία συσκευασία μου μοιάζει με ένα αληθινό εικονογραφημένο παραμύθι προς αισθητική και γευστική ανάγνωση. Τι είναι όμως για τον packaging designer Μιχάλη Αγγελακόπουλο ο οποίος ειδεικέυται στο σχεδιασμό συσκευασίας τροφίμων; 

Πως μπορεί μία δημιουργική ιδέα να φτάσει στα ράφια των καταστημάτων & να παραμείνει ταυτόχρονα… ειλικρινής; Πόσο ανοιχτοί είναι οι παραγωγοί σε νέες προτάσεις αλλά και πόσο ενημερωμένο είναι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό για τα ελληνικά προϊόντα σήμερα;

Ας ξεκινήσουμε λίγο πιο ανορθόδοξα την συζήτησή μας. Πριν μιλήσουμε για ιδέες & εικόνες θα ήθελα να μου περιγράψετε τη σχέση σας με το φαγητό από την παιδική σας ηλικία.

Μεγάλωσα σε μια οικογένεια παραδοσιακή, με τη μαμά που μαγείρευε ελληνικές συνταγές, αλλά με πρώτες ύλες αγνές, που έρχονταν από τους συγγενείς στο χωριό. Δεν υπήρχε κάτι εξεζητημένο στα πιάτα της, αλλά υπήρχε ποιότητα και αυθεντικότητα, κάτι που μάλλον με σημάδεψε γευστικά. 

Η γραφιστική πως προέκυψε;

Ήρθε εντελώς τυχαία στη ζωή μου. Ξεκίνησα να σπουδάζω φωτογραφία, αλλά στο δεύτερο έτος της σχολής μου τράβηξε το ενδιαφέρον η γραφιστική, που τότε ήταν μια τέχνη πολύ καινούργια για την Ελλάδα. Μιλάμε για τα τέλη της δεκαετίας του 80, που δεν γνωρίζαμε πολλά για αυτόν τον τομέα. Φαινόταν όμως ένα αντικείμενο με πολλά ερεθίσματα και πολύ ενδιαφέρον.

Όταν σκέφτομαι τη συσκευασία μου μοιάζει με ένα αληθινό εικονογραφημένο παραμύθι προς αισθητική και γευστική ανάγνωση. Τι είναι όμως για εσάς;

Για μένα η σύλληψη και η δημιουργία μιας συσκευασίας πρέπει να είναι συνδυασμός αισθητικής «απόλαυσης» αλλά και εμπορικής ταυτότητας. Ένα προϊόν, για να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα και να αποκτήσει μια θέση στις συνήθειες του κοινού, πρέπει να είναι αισθητικά ιδιαίτερο, χωρίς να παραβλέπουμε ότι πρέπει να ανταγωνιστεί εμπορικά και άλλα παρόμοια προϊόντα.

Κάθε προϊόν έχει τη δική του ιστορία η οποία αναδεικνύεται στη συσκευασία ή “το σπίτι” του,  όπως μου αρέσει να το βλέπω. Πως την ανακαλύπτετε όμως πέρα από τη δοκιμή του, συνήθως από ποια δεδομένα ή χαρακτηριστικά αρχίζει ή “ξεπηδα” η κάθε ιστορία;

Αυτό που με οδηγεί σχεδόν πάντα στο να δημιουργήσω μια εικόνα είναι η προσωπική επαφή με τον παραγωγό που μας προσεγγίζει. Μέσα από τη συζήτηση μαζί του, κατανοώ τις ανάγκες του, το χαρακτήρα της επιχείρησής του, τις εικόνες και τα προσωπικά του βιώματα, τις προσδοκίες που έχει από τη συνεργασία μας. Προσπαθώ και συνήθως καταφέρνω να αποκτήσω «χημεία» με το συνεργάτη – πελάτη και να τον ακούσω. Τον εμπιστεύομαι και με εμπιστεύεται, χτίζουμε μια σχέση ειλικρίνειας, που θεωρώ απαραίτητα, για να μπορέσει να πετύχει το εκάστοτε project.

Θεωρείτε ότι το αισθητικό επίπεδο των ελληνικών προϊόντων συνολικά βρίσκεται σε ένα καλό δρόμο; Έχουμε μπει σε τροχιά εκσυγχρονισμού, ας το πούμε, σε αυτό το κομμάτι;

Όταν ξεκίνησα να ασχολούμαι αποκλειστικά με το σχεδιασμό συσκευασίας τροφίμου, περίπου μια δεκαετία πριν, υπήρχαν ήδη ενδείξεις ότι οι Έλληνες παραγωγοί ήθελαν να έχει το προϊόν τους, μια πιο «δημιουργική» και αφαιρετική προσέγγιση. Σε συνδυασμό με το έντονο ενδιαφέρον για εξαγωγές που είχε αρχίσει να προκύπτει ως ανάγκη να αναδείξουμε την ιδιαίτερη ταυτότητα της ελληνικής διατροφής, διαφαινόταν αυτή η στροφή προς τον «εκσυγχρονισμό» της εικόνας.

Από τότε μέχρι σήμερα, το σκηνικό έχει αλλάξει πολύ. Αν τότε ήταν λίγο δύσκολο να πείσουμε τους Έλληνες παραγωγούς να «τολμήσουν» μια διαφορετική εικόνα από ό,τι είχαμε ως τότε συνηθίσει, τώρα βλέπουμε πόσο έτοιμοι είναι να αγκαλιάσουν μια δημιουργική ιδέα, που να διαφοροποιείται εντελώς από ό, τι υπάρχει στα ράφια των καταστημάτων.

Γνωρίζετε ή βρίσκετε συχνά ποιοτικά ελληνικά προϊόντα στα ράφια των ελληνικών καταστημάτων πώλησης και εστίασης ή θεωρείτε ότι η διάθεσή τους έχει ακόμα μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης στη χώρα μας;

Είμαστε σε ένα καλό επίπεδο. Υπάρχουν πολύ καλές πρώτες ύλες και το κοινό είναι πια εκπαιδευμένο στο να τις αναζητά, να τις αναγνωρίζει και να τις προτιμά. Οι Έλληνες παραγωγοί ανταποκρίνονται σε αυτή την τάση της αγοράς, αλλά σίγουρα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Τα επόμενα χρόνια θα είναι απολύτως καθοριστικά.

Ποιό θεωρείτε ότι είναι το μέλλον της συσκευασίας τροφίμου αναφορικά με το περιβάλλον. Υπάρχει τρόπος για μια αρμονική και λειτουργική συνύπαρξη;

Προφανώς υπάρχει και παρακολουθούμε παγκοσμίως καινοτομίες που διασφαλίζουν τη σχέση συσκευασίας και περιβαλλοντικών συνεπειών.

Από τα υλικά που χρησιμοποιούνται για μια συσκευασία (χαρτί, γυαλί, πλαστικό, μελάνι), αλλά και από τα μηχανήματα που έχουμε πλέον στη διάθεσή μας, αλλά και από τις απαιτήσεις ενός πιο ευαισθητοποιημένου καταναλωτικού κοινού, αντιλαμβανόμαστε την αλλαγή που έρχεται.

Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας κάποια μελλοντικά σας σχέδια ή προσδοκίες;

Επειδή η εποχή που ζούμε θα αποτελέσει πρόκληση σε όλα τα επίπεδα, αυτό που συνέχεια έχω στο μυαλό μου είναι η στροφή προς την ουσία, την αλήθεια. Ελπίζω αυτό να αναζητήσουμε όλοι επαγγελματικά και προσωπικά.

 

Συνέντευξη: Μαρίνα Αθηναίου